Ze halen hun mannelijke collega’s snel in: ze spenderen online meer, en zijn
zelfs grotere gebruikers van Twitter dan hun mannelijke collega’s.

Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder internetters van het Amerikaanse
onderzoeksbureau ComScore.

Puzzels en sekssites
Neem gaming. Nog steeds zijn jongens van 15-24 de belangrijkste groep
gebruikers, maar direct daarna komen oudere vrouwen. Ze zijn me name gek op
puzzels en kaartspelen.

En wie dacht dat alleen mannen naar ‘adult sites’ kijken, komt bedrogen uit:
tegenover de ruim 45 procent van de mannen die wel eens zo’n site bezoekt,
staan nu al 34 procent van de vrouwen.

Zeven procent (net zo veel als mannen) bezoekt loterijensites en een
vergelijkbaar percentage doet aan online gokken, slechts een procentpunt
minder dan mannen.

Man en auto
Op thema blijven mannen de meest dominante bezoekes van auto- en sportsites.
Maar vrouwen blijken iets meer personalfinance-bezoekers dan mannen.

Nog een verschil: mannen handelen graag op marktplaatsen, vrouwen kopen meer
in reguliere webshops. Ze zijn daarmee een krachtiger inkoopmacht dan
mannen. Conclusie van ComScore: diva's drive the dollars.

Netwerksites zijn razendpopulair onder vrouwen. Vooral in Europa, wereldwijd
koploper: zo'n 19 procent van hun online tijd spenderen vrouwen aan
Facebook, Hyves en andere netwerksites (wereldwijd is dat 16 procent).

Tel daarbij e-mail en chatten op en je komt in Europa op 37 procent. (Tegen
mannen 30 procent).

Vrouwen gebruiken Twitter overigens anders dan mannen: terwijl heren graag
zelf posten, gebruiken vrouwen het medium vooral om bekenden, vips of
aanbiedingen te volgen.

Alleen op mobiel gebied lopen vrouwen nog wat achter in gebruik maar dat komt
ze (nog) minder smartphones gebruiken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl